onsdag 22 mars 2017

Broccolisoppa med bacon och parmesan...



























Igår var det den "vegetariska dagen" hemma hos oss, försöker ju köra en sådan en gång i veckan, men igår vart det inte helt vegetariskt.  Hade tänkt morots- eller broccolisoppa, men hittade då ett recept på broccolisoppa med bacon som jag bara var tvungen att göra om lite.
Styckade en färsk broccoli och kokade delarna i 5-10 minuter innan jag körde dem i mixern. Hällde sedan tillbaka allt i kastrullen och tillsatte en buljongtärning, hällde i grädde tills det vart en lagom konsistens och kryddade med citronpeppar.
Under tiden stekte jag bacontärningarna och lade dem på ett hushållspapper så fettet fick rinna av dem lite grann innan jag la dem på soppan som nu var upphälld på tallrikar, avslutningsvis så strödde jag på rikligt med parmesan.
En maträtt som vart godkänd av hela familjen, till och med sonen tyckte det var gott som fått för sig att broccoli inte alls är något vidare att äta.

2 kommentarer:

znogge sa...

Det lät verkligen gott! Broccoli och bacon brukar fungera väldigt bra tillsammans. Kul att hela familjen gillade det :D

Kram

Semester & Mat sa...

Ja denna kommer vi göra fler gånger :)
Kram